Co ve tmě způsobí silná baterka
Připlouváme v noci do zátoky, viditelnost nestojí za nic, a my mžouráme očima do tmy. Přitom máme na palubě silnou baterku. Proč s jejím použitím váhat?
Při noční plavbě bychom měli mít na palubě na minimum stažené osvětlení všech navigačních přístrojů, v podpalubí by měla být všechna světla zhasnutá. Jen tak zajistíme, že si naše oči na tmu zvyknou a získáme potřebné noční vidění. Plné rozvinutí nočního vidění trvá cca 15 – 20 minut. Pak jsme schopni se ve tmě dobře orientovat, vidět i věci, které bychom bez zvyku na tmu nezahlédli.
K destrukci nočního vidění však stačí okamžik. Člen posádky v podpalubí rozsvítí v kuchyni, nebo si na hlavě zapne čelovku a posvítí kormidelníkovi do očí. Chvilka světla v očích a noční vidění je pryč. Na další čtvrthodinu.
Připlouvám do tmavé zátoky. Mžouráme do tmy a váháme, jestli by nepomohla silná svítilna. Rozsvítit, nerozsvítit? V té chvíli je třeba se zamyslet. Jakmile rozsvítíme světlo, už ho nebudeme moci zhasnout. Protože bychom nic neviděli. Také vidíme jen ve směru, kam svítíme. Pokud například si bude kormidelník svítit bokem, kotevník na přídi neuvidí vpředu nic. Navíc musíme být dostatečně blízko na to, aby baterka osvítila to, co hledáme (loď, břeh, bóji…). V opačném případě je vidět jen kužel světla a nic víc.
Po rozsvícení světla již bude třeba zbytek např. zakotvení dělat s rozsvícenými světly. S reflektorem, světlem na palubě, případně čelovkou. Po zhasnutí bychom nic neviděli. S tím je třeba počítat a toto zvažovat.
Dále je ve hře také rušení ostatních na kotvišti. Sedí-li posádka zakotvené jachty v kokpitu, nepotěší ji kužel jasného světla z reflektoru šátrající po hladině a lodích. Ani kokpitový spáč nemá radost, když ho budí kvalitní dálkové světlo. A co teprve amatérský astronom, který trpělivě čekal, až zajde měsíc, aby mohl sledovat vzdálené galaxie.
Silný reflektor na palubě může v některých situacích pomoci, ale v mnoha jiných může být na škodu. Jeho použití je třeba pečlivě zvažovat. Zapnout ho můžete kdykoli. Když ho pak ale vypnete, budete slepí. Je to jak s Blanickými rytíři. Když bude nejhůř, zapojí se. Zatím se to ale vždy vyřešilo i bez nich.
Chybí-li vám jistota při noční plavbě, připravujeme na říjen třídenní kurz noční plavby a bezpečného kotvení.
2183
Související články
Co o délce kotevního řetězu nevíte
Co o délce kotevního řetězu nevíte
Správná délka vypuštěného kotevního řetězu na dané hloubce je dána násobkem hloubky. Čtyřnásobkem, pětinásobkem, to již záleží na tom, jakou chcete mít jistotu. Hraje nějakou roli rychlost větru?
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Stalo se vám, že posádka odplula na nafukovacím člunu 150 metrů od lodi a motor chcípnul? Teprve pak zjistila, že bez nádrže to nepojede? Pokud nestalo, vězte, že se to dříve či později stane. Nafukovací člun, kterému se také říká dinghy, je obvykle brán za dětskou hračku, se kterou může zacházet každý. Může, ale musí si uvědomit rizika a snažit se jim předejít.Pojďme si nejprve říci základní varování a pak se podíváme na to, co bychom měli dodržovat.