Zelená bóje vpravo?
Vzbudí vás, ukážou vám zelenou bóji a zeptají se: „Jak jí máme minout?“ Odpovíte, že je na pravé straně plavební dráhy. Víte, že nemusíte mít pravdu?
Zelená bóje může být na pravé i na levé straně plavební dráhy. To se asi mnohým nebude líbit, že?
Plavební cesty jsou značeny ve směru do přístavu. Jsme zvyklí, že ve směru do přístavu máme zelenou bóji po pravoboku. A má kónický tvar.
Neplatí to ale vždy. Dokonce to neplatí v cca 50 % případů.
Přehledné rozdělení na IALA A a IALA B
Co se týče značení vodních cest, je svět rozdělen na dvě oblasti. IALA A a IALA B. Systém IALA A platí pro Evropu, většinu Asie, Austrálii, Nový Zéland, část Pacifiku. IALA B platí pro americký kontinent a část jihovýchodní Asie včetně Japonska.
Obě tyto oblasti se liší tím, jestli mají zelenou vpravo, nebo vlevo. Matoucí je například Grónsko vpravo, Kanada vlevo, nebo Čína vpravo, Korea vlevo.
My jsme zvyklí se pohybovat v zóně IALA A. Zmateni můžeme být především při plavbách v Karibiku, který spadá do zóny B.
Ačkoli jsou barvy bójí v obou zónách opačné, jedna věc je stejná. Je to tvar bójí. Kónický, tedy kuželovitý tvar je na pravoboku jak v zóně A tak i v zóně B.
14968
Související články
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Co vám říkají bóje?
Co vám říkají bóje?
Bóje na moři potkáváme neustále. V některých zemích jich je plno (například Finsko), jinde s nimi šetří (s jistou dávkou zobecnění je možné říci, že cestou na jih jejich množství klesá). Víte, co vlastně znamenají?
Jak ušetřit na Baleárech za přístavy
Jak ušetřit na Baleárech za přístavy
Maríny na Baleárech nejsou levné. Existuje však způsob, jak při stání v přístavech ušetřit. Platí to jen v některých místech a vyžaduje to nějakou tu administrativu. Úspora však může činit až 2/3 nákladů na noc.