Pyrotechnika na lodi a její použití, 4. část
V dnešním článku se zaměříme na poslední zbývající součást pyrotechnické sady, která se nachází na plavidle. Řeč bude o nouzové dýmovnici.
Jedná se zpravidla o plovoucí „plechovku“, naplněnou oranžovým dýmem. Setkat se však výjimečně můžeme i s ruční dýmovnicí.
Dýmovnice se opět aktivuje vytrhnutím pojistky a vždy by se měla hodit na závětrnou stranu do moře. Zhruba po 5 vteřinách začne dýmovnice produkovat oranžově zbarvený dým, který bude unikat cca 3 minuty. Její užití se většinou doporučuje za klidnějšího počasí. Při dobré viditelnosti je kouř vidět na vzdálenost cca 5-7 NM. Jedná se tedy o nouzový signál, který je dobré použít pouze při vizuálním kontaktu s potencionálním zachráncem.
V odborné literatuře se dočteme, že dýmovnice může být velmi dobrým pomocník pro zviditelnění se před příletem záchranné helikoptéry. Dým také pomáhá pilotovi dobře monitorovat proudící vítr na hladině.
Na závěr je důležité podotknout, že se jedná o denní nouzový signál. Použití dýmovnice v noci by se logicky míjelo účinkem.
333
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Jak rychle můžeme plout?
Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?
Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Triviální otázka na souši. Na moři může být situace mnohem složitější. A špatný výklad může mít velmi vážné následky. Budu držet kurz, nebo uvolním druhé lodi cestu?