Požár v maríně Kaštela
V sobotu po osmé večer vypukl v maríně Kaštela mezi Splitem a Trogirem požár na jedné z jachet. Celkem 5 lodí shořelo a 18 bylo poškozeno částečně. Jen škoda na dvou nejdražších lodích přesahuje 100 milionů korun.
Navzdory vodě všude kolem je požár na jachtě mimořádně nebezpečný a velmi těžko uhasitelný. Materiály, ze kterých jsou jachty vyráběny, výborně hoří a plné nádrže nafty jsou třešničkou na dortu.
Podle neoficiálních zpráv vypukl požár na motorové jachtě, na které kuchař připravoval večeři. Jestli se příliš rozvášnil při flambování, nebo mu chytla pánev na vařiči, zatím nebylo zveřejněno. Požár se rychle rozšířil po celé lodi.
Následně došlo k tomu, co je v maríně vždy nejnebezpečnější. Přehořela lana a planoucí jachta se dala do pohybu po maríně plné jachet. Rozestupy mezi loděmi jsou v přeplněných přístavech minimální a oheň tak může přeskakovat z jedné jachty na druhou.
Hasiči na místě museli mimo jiné bojovat s uzamčenými skříňkami s hasičskými hydranty. Je to chyba maríny, ale není možné se vedení přístavu divit. Zůstanou-li hydranty volně dostupné, promění se v odpadkové koše, nebo z nich dokonce některé části zmizí. To není ani tak problém Chorvatů, jako rozkurážených charterových hostí.
Škody na zničených lodích zatím nejsou vyčísleny, ale jen dvojice největších shořelých jachet měla hodnotu přes 30 milionů kun, to znamená přes 100 milionů Kč. Všechny jachty v maríně jsou samozřejmě pojištěny (povinné ručení) a pojistku má i marína samotná, je ale otázkou výška krytí škod.
V současné chvíli se pracuje na odstranění vraků a dalších vzniklých škod. Nejen škod na majetku, ale také ekologických. Nafta skončila ve vodě všude v okolí a je třeba pracovat na její likvidaci.
4783
Související články
„Neuhasitelný“ metanol
„Neuhasitelný“ metanol
Jako alternativní palivo se metanol dostává do stále většího počtu lodních nádrží. Proti konvenčním palivům má řadu výhod. Každá mince má však dvě strany. Přestože je naše společnost posedlá bezpečností všeho možného, v případě požární bezpečnosti metanolových pohonných ústrojí zůstávají jisté mezery, jak zjistily testy společnosti Survitec.
Zničené ulice Trogiru
Zničené ulice Trogiru
Ve starém městě v Trogiru budují novou kanalizaci a při té příležitosti opravují dlažbu v ulicích. Říkám, že je to prasárna většího kalibru než devadesátkové výměny kočičích hlav v českých městech za hladký asfalt.
Teplota vody jako rizikový faktor
Teplota vody jako rizikový faktor
Jachtařům se zdá jachting stejně nebezpečnou činností, jako přecházení Strakonické na světlech na Smíchově u lihovaru. Ano, určité riziko vždy existuje… Takové pojišťovny to ale vidí jinak.