Pomalu na kurzu, nebo odpadnout?
Váš cíl je před přídí. Plujete ostrou stoupačku. Plavba je pomalá a nepohodlná. Vyplatilo by se odpadnout? Nabereme rychlost a plavba bude pohodlnější.
Znovu jde o VMG (velocity make good - rychlost přibližování se k cíli). Je to stejné, jako v minulém článku o plavbě proti větru. Odpadneme-li od přímého, ale pomalého kurzu, jachta zrychlí. Daní za to bude větší vzdálenost k cíli. Vyplatí se delší ujetá vzdálenost? U svižnějších lodí tomu tak je. K tomu, abychom si byli jistí dopředu, potřebujeme polární diagram jachty. Pojďme se ale podívat na příklad.
Odpadnutí od kurzu do cca 30° zvýší překvapivě málo uplutou vzdálenost a tedy potřebu vyšší rychlosti. Pokud poplujeme přímo na cíl rychlostí 6 uzlů, tedy VMG bude 6 uzlů, potom po odpadnutí o 30°budeme muset plout 6,9 uzlu, abychom byli v cíli stejně rychle. Poplujeme-li rychleji, bude odpadnutí výhodnější.
Odpad-nutí |
Nárůst rychlosti (%) |
VMG 2 kn |
VMG 2,5 kn |
VMG 3 kn |
VMG 3,5 kn |
VMG 4 kn |
VMG 4,5 kn |
VMG 5 kn |
VMG 5,5 kn |
VMG 6 kn |
5° |
0,4 % |
2 |
2,5 |
3 |
3,5 |
4 |
4,5 |
5 |
5,5 |
6 |
10° |
1,5 % |
2 |
2,5 |
3 |
3,6 |
4,1 |
4,6 |
5,1 |
5,6 |
6,1 |
15° |
3,5 % |
2,1 |
2,6 |
3,1 |
3,6 |
4,1 |
4,7 |
5,2 |
5,7 |
6,2 |
20° |
6,4 % |
2,1 |
2,7 |
3,2 |
3,7 |
4,3 |
4,8 |
5,3 |
5,9 |
6,4 |
25° |
10 % |
2,2 |
2,8 |
3,3 |
3,9 |
4,4 |
5 |
5,5 |
6,1 |
6,6 |
30° |
16% |
2,3 |
2,9 |
3,5 |
4 |
4,6 |
5,2 |
5,8 |
6,4 |
6,9 |
35° |
22 % |
2,4 |
3,1 |
3,7 |
4,3 |
4,9 |
5,5 |
6,1 |
6,7 |
7,3 |
V tabulce vidíte, jestli se vám vyplatí odpadnout, nebo nikoli. Vše opět závisí na VMG. Jak jsme si již řekli v minulém článku, není nutné používat tabulku, stačí si najít VMG v navigačních přístrojích. Ještě jedno důležité upozornění. Tabulka platí pro odpadnutí od přímého kurzu k cíli.
Plavba po odpadnutí bude nejen rychlejší, ale také výrazně pohodlnější. Vidíte, že potřeba vyšší rychlosti není nijak závratná. Proto se vám může vyplatit, s kurzem si pohrát a najít nejvýhodnější trasu k cíli.
13817
Související články
Trochu navigace, aneb trojúhelník DST
Trochu navigace, aneb trojúhelník DST
Při navigaci samozřejmě kromě jiného počítáme s naší rychlostí, časem a vzdáleností, kterou chceme uplout. Často potřebujeme rychle spočítat, jak dlouho nám bude plavba trvat, nebo jakou uplujeme vzdálenost za daný čas. Pro ulehčení těchto jednoduchých výpočtů je dobré zapamatovat si takzvaný DST trojúhelník.
Zatracený dotykový displej
Zatracený dotykový displej
Vypadá to výborně, ale mě by z toho šlak trefil. Mapový plotter Axiom od Raymarine. Příliš se mi nedaří tuto bestii zapnout. Nakonec jsem sice vždy zvítězil (zatím), ale že by to bylo tak snadné, jako zmáčknout červené gumové tlačítko, to tedy není. A to se nebavíme o situacích, kdy prší, nebo je třeba mít na rukou rukavice.
Jak jsme navigovali v dobách (dávno) minulých
Jak jsme navigovali v dobách (dávno) minulých
Sáhnu do kapsy, vytáhnu telefon a vím kde jsem, kam jedu, jakou rychlostí, kdy tam budu… Když jsem na moři začínal, bylo to s přesností polohy horší vždy a velmi špatné občas.