Search
Pirátskými vodami
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet

Dnes si Zdeněk Teubner s přáteli užívá poušť v Egyptě, ale za sebou má pirátsky nejohroženější vody na světě. Jaká byla plavba nedaleko Somálska?

Vyplouváme směr Adenský záliv. Fouká nám velmi slabý vítr z východu. Plujeme střídavě na genaker nebo se spinakerem. Často v noci musíme motorovat, protože vítr zmizí docela. V tomto režimu plujeme několik dní.

7.3. Dnes jsme potkali dva rychlé čluny....asi rybářů, na každém po pěti tmavých chlapech na palubě. Jedni jeli před příď a druhá loď jela za záď. Ti druzi jeli přímo k nám. Mířil jsem na ně puškou a kormidelník si toho všiml, změnil směr a o dvacet metrů nás minul. Moc přátelské posunky na nás nedělali... Nemám z toho dobrý pocit....

Počasí úplně na prd - stálé bezvětří, když občas foukne, je to velice slabounké. Stojíme tu jak položka v nabídkovém katalogu.

8.3. Dnes konečně stálý větřík. Celý den i noc plujeme na spinaker. Ve vysílačce je slyšet komunikace válečné lodě s věží na jemenském pobřeží. Před rozedněním se na nás přijel podívat velký vojenský člun. Rozsvítil jsem pozičky a zapnul AIS vysílač a po chvilce jel dál. Jinak plujeme bez světel a bez vysílání identifikace z AIS.
Odpoledne jsme chytili čtyři makrely a večer jsem je upekl v troubě.....chlapi i pekáček vylízali.
Doufáme, že dál poplujeme s větrem. Od začátku plavby jsme již spálili tři čtvrtiny nádrže což je více jak třetina zásob nafty na lodi (celkem 210 L) a možná budeme muset cestou někde tankovat. Jemen asi mohu vyloučit, netoužíme po poznávacím zájezdu za Alkajdou. Do Djibuti chlapi nechtějí protože nemají očkování proti žluté zimnici a tak zbývá jen Eritrea a Sudan.

10.3. Dnes dopoledne, zavrčel druhý prut. Jeli jsme na spinaker a tak jsem měl docela honičku sundat spinaker, zbrzdit loď a vytáhnout pěknou velkou doradu na palubu. Pak malá jatka ... naháč co řeže rybu. Teď máme masa dost..... celé odpoledne jsem rybu zpracovával, nakládal, zavařoval, nasoloval..... a protože to byla jikernačka, tak došlo i na steaky s jikrovou omáčkou...(jsem fakt už dobrej... ha ha ha).
Předověď počasí slibuje zesílení větru a my budeme pokračovat dál do úžiny Bab el Mandeb. Jako na potvoru podle předpovědi má od soboty foukat silný vítr do pondělí až úterka. V úžině bude foukat až 35 uzlů. Což teda moc rád nejsem, na druhou stranu nás to vyšoupne zase o kus severněji a další kus cesty bude doma.

11.3. Dvacet mil od Adenu jsme v noci slyšeli dva neosvětlené silné čluny, ale Tangoš se krčil v nočním pološeru. Prý nakonec tou dobou unesli tanker Aris13 do Somálska. Nicméně jsme propluli "pirátskou aleji" (oblast mezi Somálskem a Jemenem) bez větších problémů. Mířili jsme bez zastávky v Djibuti do úžiny Bab el Mandeb. Celou cestu z Omanu se pereme se slabým větrem a necelých sto mil před úžinou přichází docela silný vítr a úžina Bab el Mandeb je pověstná svou tryskou a sacím efektem odpařování vody v Rudém moři. Předpověď větru přes 35 uzlů v úžině. Pro jistotu jsem zrušil bimini a uklidil soláry.

13.3. V úžině jsme udělali málem rekord, když jsme na zadním větru na kapesník z kosatky za den upluli 175 mil. Hezkej fukejř a blbé krátké vysoké vlny nás pěkně nakopávaly. To vydrželo do úterý a tak jsme rychle skočili o 300 mil na sever.

15.3 . Zato teď se tu plácáme v bezvětří a bude to horší až začnou vanout silné severní větry na severu. Jinak posádka i loď je ve výborné kondici, vše OK. Je slabounký zadní vítr, ideální čas začít vařit pivo. Našel jsem australskou plechovku koncentrovaného sladu, kterou jsem dostal na Novém Zélandu, a dle návodu začal vařit pivo. Nejprve jsem odsolil dvacet litru vody,... předtím vydesinfikoval chlórem kanystr ve kterém bude pivo kvasit a zrát. Pak jsem ve dvou hrncích vařil extrakt a to vše vlil do studené vody v kanystrech. A čekal do večera až mladina v kanystru vychladne. Pak jsem přidal pivní kvasnice a za nějakých pět šest dní nebo týden by mohl být první vzorek. Protože teploty tu jsou stále vysoké budeme muset nějak kanystr chladit. Neměla by se teplota dostávat přes 27°C. To je trochu problém tady je 27 jen v noci a někdy i víc. Přes den 33 stupňů. Finální výrobek by měl obsahovat 22 litrů piva!!! Škoda, že nemáme láhve na druhotné kvašení v láhvi, pak by to pivíčko bylo jako doma.... tedy možná....
Název bude mít Tanga-beer "RedSea".
Nebo taky Tanga-ser "rudej samoser"..! To záleží co se povede... cha cha
To se budou hned lépe překonávat nástrahy Rudého moře a mohamedánů ...vždy s úsměvem na rtu.

16.3. Dnes celý den středně silný protivítr a Tangoš skákal v náklonu přes vlny. Chvilku jsme jeli k Saudům a teď zase míříme směrem na port Sudan. Za celý den jsme při křižování upluli 110 mil, bohužel vzdušnou čarou k cíli jen 40mil.
17.3. Sedím venku v kokpitu, mám hlídku a právě se vynořil z vody žlutohnědý měsíc. Je úplné bezvětří - voda jako olej . Jen táhlé vlny občas pohupuji Tangošem. Ticho, které se dá krájet..... no jó, málem bych už zapoměl.... jasně, že do toho je slyšet Karlovo chrápání.... už jsem si na jeho permanetní chrápání zvykl, že už ho ani nevnímám. Teda pokud se dá nevnímat puštěná benzinová sekačka na trávu.
.... a je po romantice....
Dnes jsme chytili dvě barakudy. Bářa chtěl vyndat háček té větší barakudě z tlamy. Rozevřel tlamu a ta se mu asi vysmekla a zavřela se, nechal tam ukazovák, nebo ho kousla uřízlá hlava.!!. Napřed tuhle potvoru musím zabít a i tak se ji mohu koukat do tlamy jen s velkou opatrností. A rozhodně ji nebudu vyprosťovat rukou hák z tlamy, ale kleštěma. Má to hubu plnou super ostrých a velkých zubu.!! Kromně rybí krve ještě Bářova... čistit a dezinfikovat... protože s těchto kousnutí mohou být těžké otravy. Potvory si prostě nečistí zuby.
Ráno jsem vařil ke snídani rýži na sladko s kokosovým mlékem a sušenými datlemi. Čekal jsem mrmlání a ono nic..."jo hladík, to je kuchař" A protože den předtím jsme skoro nejedli a hopsali jsme jak na Matějské, tak jsem ještě vařil červenou čočku. Tu jsem trochu neodhadl... nějak moc nabobtnala až mi málem vylezla z hrnce. Budem ji muset jíst alespoň další dva dny. Dnešní večerní menu: čočka s barakudou...a zítřejší menu: barakuda s čočkou...

18.3. Celou noc jsme stáli v bezvětří a teď již mažeme na zaďák. Fouká 15 uzlů jihovýchod. Do rána bychom to měli mít takto. A pak by měl přijít ostrý zlom a začít fukejř ze severozápadu okolo 35 uzlů. Pro jistotu odmontuji soláry a bimini a připravím bouřkovou kosatku.

19.3.Ještě včera večer jsme frčeli na zaďák směr sever, ale již po půlnoci v půl druhé přišla ostrá změna. Měl jsem novou předpověď a tak jsem věděl, že přijde vítr 35 uzlů proti. Tak v té chvilce co se otáčel v noci vítr jsem nandal bouřkovou kosatku a od té doby se probojováme kurzem 040° k Saudům.
Je to písečná bouře a Tangoušek je celý od písečného prachu. Nebe i obzor okolo je zlatý až okrově žlutý... No brečel bych, loď jako prase, všude písek, plachty plné písečného prachu a mají barvu okru. Lana mají jednotnou oranžovou barvu ...Děs běs. Tady by pomohl jen vydatný lijavec, kýbl šampónu a pět černochů s kartáči.
Píseček se dostává i do podpalubí....
Jsme v dráze velkých lodi, ale ty o nás naštěstí z AIS vědí. Mám zapnutý mlhový signál, protože není vidět na víc jak 100-150 m.

20.3.Dnes po obědě konečně přestal padat písečný prach a začalo být vidět slunce. Tangoš jedna katastrofa. I frklík na stěžni je obalen pískem, stěžeň vypadá jak elektrické vedení na horách.
Odklízíme a čistíme, ale zatím jenom kokpit. Paluba se myje průběžně sama vlnami. Ještě hodně fouká a velmi ostře stoupáme a tak to na moc velký úklid není. Vlasy mi nejdou rozčesat a vousy také ne.
Podle mapy jsme ještě v Sudánu a do hranic s Egyptem to máme asi 80 mil vzdušnou cestou.

21.3.hurá hurá konečně jsme přepluli pomyslné hranice mezi Sudánem a Egyptem.
Dnes docela fajnový první jarní den. Vítr sice stále proti, ale akorát síly a my pěkně křižujeme. Stále uklízíme po písečné bouři u Sudánu. Tangoš vypadá jak bagr z pískovny a plachty mají barvu okru. Dnes ráno bylo sluníčko ostré jako břit a nádherná dohlednost... po těch prašných dnech, úplná oáza.. Ovšem zima jak u ledního medvěda 22 stupňů... je mi jasné, že se teprve budu muset aklimatizovat na chladnější kraje. Také došlo na ochutnání prvního pivíčka. ....a kupodivu to není tak špatné... a ani střevní potíže nenastaly... tak to vypadá spíš na Tanga-beer, než na Tanga-ser. Chutná to jako pivo jen bublinky to nemá.... ty by musely vzniknout až druhotným kvašením v láhvi.

23.3.Cíl před námi. Zadní vítr k ránu slábne a my startujeme motor 3 míle před přístavem. Jupííí v 08:30 se vyvazujeme na celním mole v Port Ghale v Egyptě. Za dvacet dnů plavby z Ománu máme upluto 2.012 mil.