Search
× Search
Nejčastější chyba při přístavních manévrech
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Nejčastější chyba při přístavních manévrech

Jaká je nejčastější chyba při přístavních manévrech? Kdy nejvíce začátečníků ztrácí hlavu? A když tu chybu známe, umíme se jí vyhnout? Jak zacházet s jachtou, aby ona poslouchala nás a nikoli naopak?

K nejčastější chybě u začátečníků dochází při změně chodu motoru z předního na zadní. V té chvíli se projevuje zlozvyk z auta. Zařadím zpátečku a jedu dozadu. Tedy točím volantem jako na zpátečku.

Na jachtě toto neplatí. A vyplývají z toho zásadní nepochopení. Představte si situaci:

Plujete na přední chod, zařadíte zpátečku a chcete se stočit zádí vpravo o 90°.

Co udělá začátečník

Pluje na přední chod, zařadí zpátečku a stočí kormidlo vpravo, tady ve směru, kam chce zacouvat. Jachta se proti všem očekáváním stočí zádí vlevo. je to dáno tím, že navzdory zařazené zpátečce se jachta stále pohybuje vpřed, reaguje tedy na kormidlo jako při plavbě vpřed.

Následují dvě možnosti. Buď kormidelník znejistí a stočí na zkoušku kormidlo vlevo, to také nepomůže, a tak se chvíli točí, až se řízením osudu záď nasměruje správným směrem a první část zápasu je vyhraná, aniž by věděl jak a proč.

Druhá možnost zahrnuje menší prvek náhody, ale stále se nedá mluvit o úmyslu. Zařadí zpátečku, stočí kormidlo vpravo, záď se stočí vlevo. Kormidelník vytrvá, ví, že to jednou musí vyjít. Kormidlo drží vpravo, po čase zvítězí a záď se po esíčku stočí správným směrem.

V obou případech jde o řešení, při kterých si jachta dělá, co chce a kormidelník je ve vleku událostí. Podobná situace, jako když dáma na úrovni přivolává svou papírovou hárající fenečku. Jednou určitě přiběhne…

Jak správně na to

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jak na to správně.
Základem je, že jachta dělá to, co chce kormidelník. Jachta reaguje na jeho povely, nikoli naopak.

Úkol je stále stejný. Zacouvat vpravo o 90°.

Zkušený kormidelník si nejprve zjistí, na kterou stranu se stáčí záď při zařazení zpátečky a jak moc. Jinými slovy, na kterou stranu působí prop walk. Dejme tomu, že jsme na jachtě s pravotočivým lodním šroubem. V takovém případě bude záď stáčena při zařazení zpátečky vlevo.

Pluji na přední chod a zařadím zpátečku, jachta ještě několik vteřin popluje vpřed a bude reagovat na kormidlo jako při plavbě vpřed. Potřebuji stočit záď vpravo, proto stočím kormidlo vlevo. Příď zamíří vlevo (plujeme dopředu), záď se stáčí vpravo. Protože vím, že prop walk bude stáčet záď vlevo, přetočím se zádí ne o pouhých 90°, ale o více (110 – 120°podle toho, jak výrazný je prop walk). Jachta začíná pomalu couvat, záď je stočena správným směrem. Teprve nyní začínám kormidlovat jako na zpětný chod. V tom je základ úspěchu. Kormidlujeme jako na zpětný chod až ve chvíli, kdy se jachta skutečně rozjede dozadu. Raději pozdě než příliš brzy.

Budete-li se tímto řídit, jachta vás bude poslouchat. A chcete-li to naučit v praxi, máme pro vás praktické kurzy před vaší letní plavbou v Praze, nebo třídenní kurzy v Chorvatsku na moři. Případně knihu

6357
Na horu