Letadlo, loď i vznášedlo = Seaglider
Poletíte přes kanál La Manche letadlem, nebo pojedete lodí? Co když zkusíte něco mezi. Trochu loď, trochu letadlo. Ovšem takové, které se dokáže vznést jen několik metrů nad hladinu. Přitom dosahuje rychlosti až 290 km/h. Na elektřinu.
Společnost Brittany Ferries ve spolupráci se start-upem REGENT představuje koncept létajícího trajektu, který může létat rychlostí až 160 uzlů (290 km/h). Konstrukce je popsána jako wing-in-ground effect vehicle (WIG) a má kombinovat pohodlí hydrofoilu, aerodynamickou účinnost vznášedla a rychlost letadla.
Po odplutí z přístavu se Seaglider zvedne na foilu, který je tvořen vzpěrami křídel a vodorovným křídlem pod trupem. Při dosažení mezní rychlosti je vztlak produkovaný křídly dostatečný, aby zvedl celý stroj z vody a využil větší účinnosti křídel ve vzduchu těsně nad hladinou. V té chvíli se trajekt bude chovat jako letadlo.
První modely by měly mít dojezd (nebo dolet) 160 námořních mil, ale s vývojem nové generace baterií REGENT předpovídá, že je reálné dostat se v blízké budoucnosti až na 430 námořních mil.
Implementování Seagliderů do lodní dopravy nemusí vyžadovat výraznější investice do infrastruktury, jelikož by neměly mít problémy se zakotvením ve stávajících trajektových přístavech.
Obě společnosti ovšem uvedly, že projekt ještě dozajista vyvolá „mnoho technologických, praktických a regulačních otázek“.
Například vyhýbání se těmto vysokorychlostním létajícím trajektům by mohlo představovat problém pro rekreační lodě, a to i ty s nainstalovanou nejnovější technologií AIS.
Ředitel přístavů a provozu Brittany Ferries Frédéric Pouget byl přesto ohromen potenciálem tohoto projektu a nechal se slyšet že: „Seaglider je atraktivní a vzrušující koncept a těšíme se na spolupráci s REGENT v následujících měsících a letech.“
Velmi slibně zní příslib, že plavidlo s kapacitou až 150 lidí by mohlo být připraveno pro komerční cestující v roce 2025 a REGENT odhaduje, že by mohlo zkrátit tříhodinovou plavbu tradičním trajektem z Portsmouthu do Cherbourgu na 40 minut.
Technologie použitá pro Seaglider není nová. Rusové s ní pracovali po celou dobu studené války. Posledním produktem ruské vědy byl ekranoplán nazývaný Kaspické monstrum. Osm proudových motorů dokázalo rozpohybovat 380 tun vážící stroj vyzbrojený raketami rychlostí až 500 km/h. Těsně nad hladinou Kaspického moře a za strašlivého rachotu, který dokázal méně psychicky odolného nepřítele donutit k útěku i bez použití palubních zbraní.
1885
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?