Krize při kotvení
Stojíte na krásném kotvišti. Cesta na kotviště mezi mělčinami nebyla snadná. Jak se máte připravit na nejhorší?
Máme tu pro vás dvě rady pro případ, že se v noci prudce změní počasí a kotva přestane držet.
Případ číslo 1
Na kotviště, na kterém stojíte, je velmi složitý vjezd. Vplouváte ve dne mezi útesy a mělčinami. Co dělat, pokud v noci přestane držet kotva a potřebujete odplout?
Na takovou situaci je třeba se připravit již ve chvíli, kdy na kotviště připlouváte. Mějte na mapovém plotteru zapnutý TRACK, který zaznamenává a zobrazuje uplutou cestu. Díky němu můžete i za temné noci bezpečně vyplout. Vaše trasa, kterou jste vplouvali, je zaznamenána a stačí, pokud se jí budete co nejvěrněji držet. Je to maličkost, ale pomůže.
Případ číslo 2
Stojíte v úzké a hluboké zátoce, ve které není dost místa na to, aby se vaše jachta mohla točit kolem kotvy. Proto použijete dvě kotvy, které zabrání točení se na příliš velkém poloměru.
V noci se zhorší počasí. Je jasné, že dále zůstávat na kotvě není možné a je třeba rychle odplout. Vytažení dvou kotev však není snadné a navíc riskujete, že si namotáte lano od druhé kotvy na lodní šroub. To by byl konec.
V takové situaci je třeba rychle zhodnotit rizika a raději zvolit menší škodu a bezpečí, před rizikem ztráty lodi. Proto v případě nouze odhoďte lano druhé kotvy a nechte ji ležet na dně. Vytáhnete jen hlavní kotvu a odplujete. Kotva, kterou na místě necháváte, sice není zadarmo, ale její cena je v porovnání s cenou lodi a bezpečností posádky zanedbatelná.
Navíc zanechání kotvy na místě neznamená, že o ni přijdete. Zaznamenejte si její pozici a jak se počasí uklidní, vraťte se pro ni.
8909
Související články
Proč být na kotvě označen
Proč být na kotvě označen
Může se vám snadno stát, že zjistíte, že absence černé koule při kotvení byla vaše největší chyba. A můžete si tisíckrát říkat, že ostatní ji nemají také vyvěšenu.
Konec bouřlivého týdne a speciální kurz na 2025
Konec bouřlivého týdne a speciální kurz na 2025
Pondělní studená fronta ukončila 10 dní trvající jugo. Nevšední situace vyvrcholila dvěma dny, kdy vítr místy atakoval 60 uzlů. Moře před Zadarem připomínalo horskou peřeji. Voda vystoupala až na úroveň polobotek pumpaře obsluhujícího stojany čerpací stanice INA u vjezdu do maríny Tankerkomerce.
Deset meteo rad
Deset meteo rad
Anglický časopis Motor Boats Monthly připravil ve spolupráci s meteorologem Simonem Keelingem 10 rad týkajících se počasí a jeho předpovědí. Jsou obecně platné a vyplatí se je alespoň přečíst.