Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Co můžete v takové situaci dělat, když kormidlo nezabírá?
Je jasné, že problém je v tom, že máte na stěžni příliš mnoho plachet. Stačí zarefovat a bude to lepší. Výše zmíněná chvíle však není pro refování nejlepší. Na palubě je zmatek, posádka nemá instrukce a snadno by mohlo dojít k nehodě. Co tedy dělat?
Řešení je snadné. Jakmile jachta začne nekontrolovaně ostřit, povolte otěž hlavní plachty (nebo otěžový vozík, pokud na vaší lodi je a je funkční). To samo o sobě stačí k tomu, aby kormidelník jachtu i v poryvu zvládl.
Při regatách se takto s hlavní plachtou běžně pracuje. Příliš se nerefuje. Na turistické plavbě je lepší zarefovat. O maximální rychlost nejde, spíše preferujeme pohodlnou a bezpečnou plavbu.
Přijde-li tedy poryv, při kterém je nutné povolit hlavní plachtu, aby kormidelník jachtu udržel na kurzu, je určitě čas na zmenšení plachet. Povoláme tedy posádku, vysvětlíme, co se bude dít a s rozmyslem můžeme začít refovat. Plachtu zmenšujeme beze zmatku až ve chvíli, kdy jsme na refování připraveni.
8490
Související články
Proč vám to příliš nestoupá?
Proč vám to příliš nestoupá?
Stoupáte proti větru. Není to žádná sláva. Posouváte se proti jen pomalu a váš souboj s větrem připomíná Švejkův pochod do Budějovic. Dva kroky dopředu a tři zpět. Kde je chyba?
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery jsou plachty, na které budeme za pár let koukat stejně, jako na ráhnové oplachtění čajových kliprů. Zdá se vám to odvážné tvrzení? Podívejte se na rostoucí rychlost moderních závodních jachet.
Jak ovlivnit twist geny
Jak ovlivnit twist geny
Co je to twist plachty? Jde o přetočení vrchní části plachty, které je důležitou součástí správného trimu. To je důvod, proč někomu to jede rychleji a jinému pomaleji. Tady… Jeden z důvodů.