And now for something completely different...
Jaká je nejzábavnější zpráva dnešního dne? Je to tisková zpráva Českých drah o dramatickém zrychlení cestování z Prahy do Budějovic. Samozřejmě vlakem! Nově už za 1 hodinu a 40 minut. Ufff!
Zní to fantasticky! Od nového jízdního řádu bude cesta do Budějovic vlakem o 20 minut rychlejší a bude už skoro moci konkurovat cestě vozem. České dráhy v tiskové zprávě navíc zdůrazňují, že proti osmdesátým letům to znamená dokonce zkrácení času na polovinu!
Skvělé! Je to ohromný úspěch...
V roce 1985 jsem jel vlakem do Budějovic a co si tak pamatuji, bylo to dlouhé. Velmi dlouhé. Odhaduji tak jako dnes z Mikulova k moři? Možní delší. Od té doby už uběhlo… Hmmm… 37 let.
Jen pro srovnání. Narodil jsem se 25 let po světové válce. V lese jsme si v dětství sice ještě hráli na Rusáky a esesáky, ale jinak už to bylo zatraceně daleko. Pocitově stejně daleko, jako doba páry.
No a dnes se České dráhy chlubí, že jejich stroje dokážou v budoucnu dojet do Budějovic za hodinu a čtyřicet minut? To má být úspěch? Po téměř 40 letech? Že průměrná cestovní rychlost na trati dosáhne 98 km/h?
Malé srovnání.
Z Prahy do Budějovic je to 148 km. Z Paříže do Marseille je to 778 km. Běžné TGV to dá za 3 hodiny a 40 minut. Některé spoje to zvládají za 3 hodiny a 4 minuty. U rychlejších spojů to znamená průměrnou rychlost 250 km/h. A jezdí to už nějaký pátek.
Nebo ve Španělsku. Z Madridu do Barcelony 626 km. Vlak to zvládne za 2 hodiny a 30 minut. To máme zase průměr 250 km/h.
Nebo v Itálii. Z Milána do Říma je to 573 km. Vlak to dá za 3 hodiny a 5 minut. Průměrná rychlost cca 190 km/h.
No a nakonec se vrátíme ještě jednou do Francie. Paříž – Méty = 331 km. To máme 1 hodinu a 28 minut. Je to výrazně dále než Budějovice a o 12 minut rychleji...
Já bych se asi časem 1 hodina a 40 minut do Budějovic nechlubil. Kdyby s tím přišly České dráhy před 50 lety, nebyl by to sice žádný rekord, ale stálo by to za povytažení obočí. Ale dnes? Kdy má vysokorychlostní železnici rozestavěnou i Srbsko? Já bych to lidem nezdůrazňoval.
426
Související články
Cesta k úspěchu je šetřit loď
Cesta k úspěchu je šetřit loď
Přinášíme rozhovor s vedoucím mužem Arkea Ultim Challenge. Charles Caudrelier jede fantastickou plavbu. Je nejen první v závodě, ale má také náskok na rekord v sólové plavbě kolem světa.
Mikrojachtař Bedwell ztroskotal dříve, než vyplul
Mikrojachtař Bedwell ztroskotal dříve, než vyplul
Měla to být rekordní plavba. Britský jachtař Andrew Bedwell chtěl přeplout Atlantik východním směrem na nejmenší lodi všech dob. Už první míle odvážného pokusu však ukázaly limity jeho limitovaného plavidla a v přístavu pak bylo dokonáno dílo zkázy. Metrová jachta Big C je prý nyní na odpis.
Nikdo neplul tak daleko na jih
Nikdo neplul tak daleko na jih
Italský ledoborec s vědci, kteří provádějí výzkum v Antarktidě, doplul dále na jih než jakákoli loď předtím. Stalo se tak díky pokračujícímu ústupu ledu v okolí jižního pólu.