2 miliony barelů ropy v plamenech
38 mil od pobřeží Srí Lanky hoří tanker VLCC New Diamond s 2 miliony barelů ropy na palubě. Posádka byla evakuována. Požár vypukl ve strojovně a zničil celou záď lodi.
Loď plující pod panamskou vlajkou vyslala nouzový signál po explozi ve strojovně. Na palubě bylo 23 členů posádky, 5 Řeků a 18 Filipínců. Jeden člen posádky je nezvěstný, ostatní se podařilo evakuovat.
Na palubě je 270 000 tun ropy, která byla přepravována z Kuvajtu do rafinerie na východě Indie. Vedle nákladu je v nádržích ještě 1700 tun paliva.
Námořnictvo Srí Lanky vydalo toto prohlášení:
„Nejprve byly nasazeny dvě naše vojenské lodě, které pomáhají lodi v nouzi. Remorkér patřící přístavní správě opustil přístav Hambantota, aby pomohl s hašením. Kromě toho dvě ruské protiponorkové lodě, které nedávno dorazily do přístavu Hambantota pro doplnění zásob, již opustily přístav a vyrazily na místo nehody. Dále připlula také loď indické pobřežní stráže „Shaurya“ a začala hasit požár. Všechny lodě mají za úkol pracovat na zmírňování následků katastrofy. Na místo se blíží také jedna loď indické pobřežní stráže tři lodě indického námořnictva.“
Jen pro představu o hrozící katastrofě uvádíme srovnání. Při nedávném ztroskotání nákladní lodi Wakashio na Mauriciu uniklo do moře cca 1000 tun paliva. Tentokrát jde o 270 krát větší množství.
Toto množství ropy je schopné ohrozit celé pobřeží Bengálského zálivu. V nebezpečí je vzhledem ke směru větru především Bangladéš, Barma a souostroví Andamany a Nikobary. Jde o hustě zalidněné oblasti, kde jsou obyvatelé do značné míry závislí na moři a deltách řek, které jsou mořem zaplavované.
4110
Související články
Když se urve kýl
Když se urve kýl
Australská společnost Offshore Moorings se od roku 1967 specializuje na vyprošťování potopených jachet. Příležitost uplatnit tuto specializaci se jí naskytla koncem března, kdy dostala informaci o potopení jachty Bénéteau First 45 nedaleko australského pobřežního města Mandurah. Z vylíčení průběhu záchrany je možné udělat si obrázek, o jak náročnou činnost se jedná.
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Odpovědnost za Baltimore? Vzor Titanic
Majitel lodi, která zbourala most v Baltimoru, může čelit gigantickým nárokům na náhradu škod. Nehoda se neobešla bez obětí na životech a vznikly rovněž velké škody v důsledku ochromení námořní i silniční dopravy na východním pobřeží. Jak se na věc dívá legislativa?
„Neuhasitelný“ metanol
„Neuhasitelný“ metanol
Jako alternativní palivo se metanol dostává do stále většího počtu lodních nádrží. Proti konvenčním palivům má řadu výhod. Každá mince má však dvě strany. Přestože je naše společnost posedlá bezpečností všeho možného, v případě požární bezpečnosti metanolových pohonných ústrojí zůstávají jisté mezery, jak zjistily testy společnosti Survitec.